„NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA”
W roku 2018 nasza szkoła realizuje program rządowy „NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA”.
Głównym celem programu jest uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych. Cele szczegółowe zakładają : zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych i pedagogicznych przez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w zbiorach bibliotek, wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych, rozwój współpracy pomiędzy szkołami a bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.
Program trwa od kwietnia do grudnia 2018 roku.
Program jest realizowany poprzez: zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami) w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje pozostające w sferze zainteresowania uczniów i jednocześnie służące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego, popularyzowanie regularnego czytelnictwa wśród uczniów – także w okresie ferii letnich i zimowych, współpracę bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi oraz bibliotekami pedagogicznymi w celu lepszej realizacji zadań tych instytucji, m.in. poprzez organizowanie wydarzeń czytelniczych, zakup książek w celu wzbogacenia zasobów biblioteki pedagogicznej o pozycje będące przedmiotem zainteresowania nauczycieli, w szczególności z zakresu literatury pedagogicznej i metodycznej, wspierającej promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
W ramach realizacji programu zakupiono 712 pozycji, w tym 7 audiobooków.
PROJEKTY CZYTELNICZE REALIZOWANE W RAMACH NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA
1. Spotkanie z Wojciechem Jagielskim – współpraca Powiatową i Miejską Bibliotekę Publiczną w Kole
8 maja 2018 roku przedstawiciele szkoły brali udział w spotkaniu z Wojciechem Jagielskim dziennikarzem, reportażystą i pisarzem, długoletnim publicystą „Gazety Wyborczej”. Organizatorem wydarzenia była Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Kole. Pretekstem do wizyty znanego dziennikarza była promocja jego książek. Są one owocem jego licznych podróży po Azji i Afryce. Dziennikarz z chęcią opowiadał o swoich inspiracjach, warsztacie pisarskim, wsparciu rodziny, pasji podróżowania, poznawania kultury, obyczajów oraz życia codziennego ludzi postawionych w obliczu konfliktów politycznych i religijnych. Przedstawiciele szkoły uczestnicząc w takich spotkaniach autorskich włączają się w Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, priorytet Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny 2017/2018. Biblioteka szkolna otrzymała w darze egzemplarz książki „Wszystkie wojny Lary” opatrzony dedykacją autora. Serdecznie zapraszamy do biblioteki szkolnej.
2. „Poznajemy bibliotekę publiczną” – współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Kościelcu
18 maja 2018 roku biblioteka szkolna w ZSRCKU wspólnie z Gminną Biblioteką Publiczną w Kościelcu rozpoczęły cykl lekcji bibliotecznych zatytułowanych „Poznajemy bibliotekę publiczną” w ramach realizacji działań w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Wizyta miała na celu zapoznanie młodzieży z biblioteką publiczną i jej księgozbiorem. W spotkaniach uczestniczyli uczniowie klasy I TRI.
3. Obchody „Roku dla Niepodległej”- współpraca z Muzeum Technik Ceramicznych
21 maja 2018 roku w Zespole Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica w Kościelcu, odbył się cykl lekcji muzealnych związanych z 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości w ramach szkolnych obchodów „Roku dla Niepodległej” oraz realizacji działań w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Zajęcia przeprowadził na zaproszenie biblioteki szkolnej dyrektor Muzeum Technik Ceramicznych Tomasz Nuszkiewicz. Młodzież miała okazję utrwalić wiadomości o wybitnych postaciach i wydarzeniach historycznych związanych z powrotem Polski na mapy świata. Szczególną uwagę zwrócono na wydarzenia i postacie związane z Kołem i Kościelcem. Biblioteka szkolna zaprosiła młodzież do zapoznania się z literaturą znajdująca się w zbiorach szkolnych tematycznie związaną ze spotkaniem. Celem cyklu było utrwalenie wiedzy na temat polskich dróg do niepodległości, kształtowanie postaw patriotycznych, budowanie tożsamości narodowej oraz rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa. W lekcjach uczestniczyli uczniowie z klas: II TŻ, II TRL, III TE, III TRI, III TŻT.
4. Obchody „Roku dla Niepodległej”- współpraca z Muzeum Technik Ceramicznych oraz z Gminną Biblioteką Publiczną w Kościelcu
Z tej okazji w ramach współpracy biblioteki szkolnej w ZSRCKU im. St. Staszica w Kościelcu z Muzeum Technik Ceramicznych w Kole oraz Gminną Biblioteką Publiczną w Kościelcu powstała wystawa „Ojcowie Niepodległości”. Plansze ukazujące wybitne osobowości oraz wydarzenia historyczne, które odegrały rolę w drodze do niepodległości można obejrzeć na korytarzu szkolnym przy tablicy upamiętniającej patrona szkoły, a wystawę książkową w bibliotece szkolnej. Eksponaty można oglądać od 4 maja 2018 roku. Celem wydarzenia jest budowanie wspólnoty, tożsamości narodowej oraz rozwój czytelnictwa wśród młodzieży szkolnej.
5.„Spotkanie z historią – Warsztaty – Papier ręcznie czerpany” -współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Kościelcu
24 maja 2018 w ramach współpracy z biblioteki szkolnej z Gminną Biblioteką Publiczna w Kościelcu nasi uczniowie uczestniczyli w warsztatach pt. „Spotkanie z historią – Warsztaty – Papier ręcznie czerpany” poprowadzone przez firmę „KALANDER Czerpalnia Papieru”. Młodzież i dorośli mogli zapoznać się z historią papiernictwa oraz samodzielnie stworzyć i ozdobić papiery.
6. Czytamy fragmenty naszych ulubionych książek akcja „Weź przeczytaj podaj dalej”
28 maja 2018 roku na przerwach i lekcjach języka polskiego czytelnicy biblioteki szkolnej obdarowywali uczniów kolorowymi kartkami z poezją lub fragmentami ciekawych książek. Wybrane fragmenty są dostępne w bibliotece szkolnej.
7.„Jak nie czytam jak czytam”
Jak wiele innych szkół w Polsce, nasza szkoła wzięła udział w akcji „JAK NIE CZYTAM JAK CZYTAM”, której organizatorem jest redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole”, a patronem Biblioteka Narodowa.8 czerwca 2018 przystąpiliśmy do bicia rekordu w jednoczesnym czytaniu. Przez 10 min chętni uczniowie czytali wybraną przez siebie książkę pokazując tym samym, że czytanie jest dla nich ważne. Nauczyciele bibliotekarze dziękują wszystkim uczestnikom, którzy udowodnili, że książki to świetny sposób na spędzenie każdej wolnej chwili, pamiętając że to nie tylko źródło informacji, ale także sposób na wzbogacenie słownictwa. W akcji wzięło udział 101 czytelników biblioteki szkolnej. Działanie zostało zrealizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Szkoła otrzymała podziękowanie za aktywność organizację akcji.
8. „Czytanie łączy pokolenia”- współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Kościelcu
8 czerwca 2018 roku biblioteka szkolna wspólnie z wychowawcami internatu, polonistami oraz Gminną Biblioteką Publiczną w Kościelcu zorganizowała podczas pikniku dla dzieci z Zespołu Tańca Ludowego „Kościelec” i ich rodziców akcję „Czytanie łączy pokolenia”. Dzieci wysłuchały bajek a następnie wykonały prace plastyczne ukazujące ulubionych bohaterów literackich. Spotkanie z dziećmi miało na celu kształcenie wrażliwości czytelniczej najmłodszych, rozbudzanie zainteresowań książką oraz integrację ze środowiskiem lokalnym. Działanie zorganizowano w ramach realizacji zadań w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa.
9. Spotkanie z Leopoldem Trafnym – współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Kościelcu
8 czerwca 2018 roku młodzież z naszej szkoły wraz z opiekunami uczestniczyła w wieczorze autorskim z Leopoldem Trafnym – autorem tomików poezji ,,Prawdzie w oczy” oraz ,,Uśmiechnij się” zorganizowanym w Gminnej Bibliotece Publicznej w Kościelcu. Spotkanie z panem Leopoldem Trafnym odbyło się w miłej i życzliwej atmosferze. Nie zabrakło żartobliwych akcentów a autor zachwycił wszystkich swoją serdecznością i zapałem życiowym. Uczestnicy spotkania mieli możliwość zakupienia książek.
10. Narodowe Czytanie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego
8 września 2018 roku w Parku Miejskim im. Stanisława Moniuszki odbyło się Narodowe Czytanie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Powiatową i Miejską Bibliotekę Publiczną w Kole, Zespół Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kościelcu oraz Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych w Kole. Podczas akcji fragmenty powieści czytali mieszkańcy powiatu kolskiego, wśród nich uczennice naszej szkoły z klasy II TE i II TL. Wydarzenie wzbogacił układ taneczny z materiałami zaprezentowany przez członków Szkolnego Koła Wolontariatu oraz występ Szkolnego Zespołu Wokalnego z piosenką „Nadzieja”. Wydarzenie wpisuje się w realizację działań w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, który realizuje nasza szkoła w roku 2018.
11.CZY ZNASZ TREŚĆ „GRANICY” ZOFII NAŁKOWSKIEJ?
26 listopada 2018 roku zostały ogłoszone wyniki SZKOLNEGO KONKURSU CZYTELNICZEGO CZY ZNASZ TREŚĆ „GRANICY” ZOFII NAŁKOWSKIEJ? I miejsce w konkursie zajęła Karolina Birecka, II Wiktoria Wojdak a III Paulina Małecka. Celem konkursu była popularyzacja twórczości pisarki oraz rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród młodzieży. Nagrody książkowe ufundowała Rada Rodziców. Organizując tego typu wydarzenia biblioteka szkolna oraz nauczyciele poloniści włączyli się w realizację działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Organizatorkami konkursu były Monika Jabłońska i Marlena Piguła.
12. SZKOLNY KONKURS CZYTELNICZY
W dniu 28 listopada 2018 roku ogłoszono wyniki szkolnego konkursu na najlepszego czytelnika. I miejsce zajęła Katarzyna Śliwka (III TŻ i UG), II Weronika Sowińska (III TŻ i UG) a III Mikołaj Zagozda (IV TŻ i UG). Dużym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyła się literatura obyczajowa i fantasy. Celem konkursu było rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz promocja czytelnictwa i działań biblioteki szkolnej. Nagrody książkowe ufundowała Rada Rodziców. Gratulujemy zwycięzcom i zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach organizowanych przez bibliotekę.
13. PROMOCJA CZYTELNICTWA W INTERNACIE
19 listopada 2018 roku w internacie odbyło się spotkanie poświęcone promocji czytelnictwa z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej dla uczniów Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica w Kościelcu oraz uczniów Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Kościelcu mieszkańców placówki. Celem wydarzenia było kształtowanie umiejętności uważnego słuchania, rozbudzenie potrzeby czytania, rozwijanie wyobraźni .Organizatorkami spotkania były wychowawczynie internatu.
14. Z WIZYTĄ W BIBLIOTECE SZKOLNEJ I NIE TYLKO
29 listopada 2018 roku Szkolne Koło Wolontariatu, Szkolne Koło Teatralne
i Biblioteka Szkolna w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zorganizowały spotkanie integracyjne dla dzieci z Przedszkola „ Kubuś Puchatek” z Kościelca.W szkolnej auli mali goście wzięli udział w zajęciach z chustą KLANZA. Dzieci rozpoznawały kolory znajdujące się na barwnym kole, rozwijały refleks i spostrzegawczość, ćwiczyły sprawność manualną oraz precyzję ruchów. Ogromne zainteresowanie przedszkolaków wzbudziły zabawy muzyczno- ruchowe. Okazało się, iż pingwin, kaczuszki, rekin, miś to ulubione tańce maluchów. Przedszkolaków zabawiała młodzież należącą do Szkolnego Koła Wolontariatu oraz opiekunki : Aneta Augustyniak i Marlena Piguła. Niespodziankę dla dzieci zorganizowali także młodzi aktorzy należący do Szkolnego Koła Teatralnego. Uczniowie wraz z opiekunką Anetą Gorzkowską przygotowali spektakl zatytułowany „Zamieszanie w krainie bajek”. Dzieci spotkały się z Jasiem i Małgosią, Babą Jagą, Czerwonym Kapturkiem, złymi wróżkami, wilkiem, krasnoludkami i Królową Bajek, która wśród najmłodszych widzów przeprowadziła krótki quiz ze znajomości baśni. Przedszkolaki test zdały na szóstkę! Celem spotkania było wprowadzenie dzieci w świat literatury i zachęcie do czytania książek. Dzieci odwiedziły także szkolną bibliotekę oraz poznały pracę pań bibliotekarek. Ogromne wrażenie na małych czytelnikach wzbudziły zbiory książek oraz Szkolne Centrum Informacji, gdzie przedszkolaki rysowały ulubionych bohaterów bajek. Maluchy opuściły mury ZSRCKU w Kościelcu zadowolone i obiecały, że wkrótce przyjdą na kolejne spotkanie.
15. UWOLNIJ KSIĄŻKĘ LUB CZASOPISMO
Od 1 września do 31 grudnia 2018 roku na terenie szkoły, biblioteki szkolnej i Internatu ZSRCKU przeprowadzona została 3. edycja akcji „Uwolnij książkę lub czasopismo”. Działanie mało na celu nieodpłatne przekazywanie książek lub czasopism najczęściej poprzez zostawianie ich w specjalnie oznaczonych miejscach, by ktoś mógł je wymienić i przeczytać. Uczniowie przynosili je do biblioteki szkolnej, sali nr 5 lub 2 w szkole lub do Internatu ZSRCKU i wymieniali na inną pozycję. Celem działania było: uświadamianie, że dzielenie się książką z innymi jest lepsze od jej posiadania, propagowanie sztuki czytania, podkreślanie roli książki w życiu człowieka, podnoszenie poziomu czytelnictwa.
16. PODZIEL SIĘ KSIĄŻKĄ
Od kwietnia do 31 grudnia 2018 roku biblioteka szkolna zorganizowała wielką zbiórkę książek w pod hasłem :„Podziel się książką” W akcje włączyli się uczniowie i nauczyciele naszej szkoły. Biblioteka wzbogaciła się w książki godne uwagi. Dary zostały wykorzystane do promocji czytelnictwa oraz realizacji akcji czytelniczych „Uwolnij książkę lub czasopismo”.
PROJEKTY CZYTELNICZE ZREALIZOWANE W RAMACH NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA
PROJEKTOWE REALIZOWANE W KLASACH I
1.Odkrywamy tajemnice Kościelca
30 listopada 2018 roku w ZSRCKU w Kościelcu zakończyła się realizacja projektu czytelniczego „Odkrywamy tajemnice Kościelca” w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w klasach I TE, TRI, I TL, TŻ oraz I TG. Celem projektu było zapoznanie uczniów klas pierwszych z księgozbiorem biblioteki szkolnej i Gminnej Biblioteki Publicznej w Kościelcu na temat historii i zabytków Kościelca, zdobywanie informacji o regionie, rozwijanie postawy patriotycznej, poznawanie najbliższej okolicy. Uczniowie wysłuchiwali wykładów regionalistki Bogumiły Sawickiej na temat początków osady, poznawali najciekawsze informacje na temat kościoła Św. Andrzeja Apostoła, pomnika Św. Jana Nepomucena, kompleksu parkowo – pałacowego wzniesionego na skarpie doliny rzeki Kiełbaski przez rosyjskiego hrabiego Kreutza oraz zajazdu pocztowego. Podczas spotkania uczniowie zapoznali się ze zbiorami bibliotek na temat Kościelca, między innymi: monografią ZSRCKU, publikacjami, artykułami i wycinkami prasowymi poświęconymi miejscowości, prezentacją multimedialną oraz wydawnictwami okolicznościowymi. Po cyklu wykładów młodzież wzięła udział w spacerze po miejscowości z przewodniczką Bogumiłą Sawicką oraz nauczycielami historii.. Efektem projektu była gazetka ścienna prezentująca „tajemnice Kościelca”. Koordynatorem spotkań byli pracownicy biblioteki szkolnej.
2. KSIĄŻKA, KTÓRA MNIE ZAINSPIROWAŁA… ( NAGRANIE FILMIKU)
W ramach realizacji projektu „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” klasa I TŻ i UG i G i PC została zapoznana przez wychowawczynię Lidię Wołosz z zadaniem, które mieli zrealizować. Ich celem było nagranie krótkiego filmiku, mówiącego o książce, która ich zainspirowała. W tym celu uczniowie udali się do biblioteki szkolnej. Pani bibliotekarka zapoznała uczniów z zakupionymi książkami, wytłumaczyła im na czym polega projekt i co dokładnie mają zrobić. Uczniowie wybrali książki, które chcieli przeczytać. Młodzież bardzo chętnie zaangażowała się w nagranie materiału. Po kilku tygodniach wrócili ponownie do biblioteki. Dzielili się pomysłami jak miałby wyglądać przygotowany przez nich materiał. Po długiej dyskusji udało się dojść do porozumienia. Agnieszka i Hubert opowiedzieli historię bohaterów swoich pozycji oraz uzasadnili, dlaczego wybrali tę książkę. Praca przebiegła szybko i w miłej atmosferze. Przygotowany filmik jest dostępny dla uczniów w bibliotece szkolnej.
3. KSIĄŻKA, KTÓRA MNIE ZAINSPIROWAŁA… (WYSTAWA W FOTOGRAFICZNA)
W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasa I Technikum Ekonomicznego przygotowała wystawę fotograficzną pod hasłem: Książka, która mnie zainspirowała… W celu wykonania projektu uczniowie klasy udali się do biblioteki szkolnej
i wypożyczyli książki. Po przeczytaniu książek wykonali zdjęcia, które były odzwierciedleniem przeczytanej książki. Zostało zebranych 19 zdjęć. Grupa uczniów wykonała prezentację podsumowującą projekt, w której zostały zebrane wszystkie zdjęcia uczniów. W formie głosowania wyłoniono jedną prezentacje, która została zaprezentowana innym klasom. Dzięki takim zadaniom zostały zrealizowane ogólne i szczegółowe cele projektu. Zmotywowano uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej oraz rozbudzono
w nich zainteresowania czytelnicze. Uczniowie mieli również okazje zaplanować, zorganizować oraz ocenić własne działania.
4. KSIĄŻKA, KTÓRA MNIE ZAINSPIROWAŁA (WYSTAWA PLAKATÓW)
Dnia 17 września 2018r. wychowawca klasy I Technikum Rolniczo-Informatycznego objaśnił zasady uczestnictwa w projekcie czytelniczym naszej szkoły. Tydzień później podczas lekcji bibliotecznej, przeprowadzonej przez p. Anetę Gorzkowską uczniowie mieli okazje zapoznać się ze zbiorem nowo zakupionych książek, a także wypożyczyć interesujące ich tytuły. Kolejnym ich działaniem było zapoznanie się z treścią wybranej książki oraz przygotowanie plakatu pt. ” Książka, która mnie zainspirowała”. Praca z nad plakatami rozpoczęła się na jednej z lekcji godziny wychowawczej. Uczniowie pracowali nad nimi również w czasie wolnym.
5. KSIĄŻKA, KTÓRA MNIE ZAINSPIROWAŁA… (LIST DO KOLEŻANKI LUB KOLEGI)
Klasa I Technikum Logistycznego wraz z wychowawczynią uczestniczyła w realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. We wrześniu wychowawczyni przedstawiła założenia i cele programu- rozbudzenie i rozwój czytelnictwa wśród młodzieży. Następnym krokiem była wizyta w bibliotece, zapoznanie się z księgozbiorem, a w szczególności z nowościami zakupionymi dzięki środkom finansowym pozyskanym dzięki temu programowi. Na lekcjach wychowawczych uczniowie dyskutowali dlaczego warto czytać i wymieniali się tytułami godnymi polecenia. Tematyka wybranych książek to głównie miłość, przyjaźń. Podsumowaniem projektu było napisanie listów do koleżanek lub kolegów i polecenie książki, która zainspirowała uczniów.
PROJEKTY REALIZOWANE W KLASACH II
1.JEDEN DZIEŃ Z ŻYCIA BOHATERA LITERACKIEGO…(PORANEK CZYTELNICZY W CZYTELNI BIBLIOTEKI SZKOLNEJ)
W dniu 12 września 2018 roku uczniowie z klasy II TL zostali zapoznani przez Monikę Jabłońską i Joannę Stańczyk z projektem czytelniczym realizowanym w ramach Narodowego Programu Czytelniczego.
Kolejnym krokiem w realizacji projektu była wizyta w szkolnej bibliotece w celu zapoznania się przez uczniów z księgozbiorem biblioteki oraz książkami zakupionymi w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Uczniowie poznali sposób w jaki wyszukuje się książki w katalogach, a także zbiera informacje o książkach i nowościach czytelniczych.3 października 2018 roku na godzinie wychowawczej została przeprowadzona lekcja przez wychowawcę klasy na temat: Dlaczego warto czytać książki. Jeden dzień z życia bohatera literackiego…Uczniowie przedstawili wiele argumentów przemawiających za tym dlaczego warto czytać ksiązki. Każdy z nich opowiedział o jednym dniu z życia swojego bohatera literackiego oraz uzasadnił dlaczego wybrał właśnie tę postać. Lekcja ta wzbudziła zainteresowanie książką wśród młodzieży i zachęciła do sięgania po różne gatunki literackie. Następnie uczniowie wypożyczyli wybrane przez siebie książki, przeczytali i zaprezentowali fragmenty podczas Poranka Czytelniczego, który odbył się w bibliotece szkolnej, podzielili się swoimi wrażeniami.
Realizacja projektu została udokumentowana zdjęciami i notatką, które zostały umieszczone na stronie internetowej szkoły i mediów. Udział w tym projekcie rozbudził wśród młodzieży zainteresowanie literaturą, uświadomił, że wolny czas można miło spędzać w towarzystwie książki. Przekonał, że czytanie zabija nudę i rozwija wyobraźnię, poszerza horyzonty, wzbogaca język, czyniąc go piękniejszym.
2.JEDEN DZIEŃ Z ŻYCIA BOHATERA LITERACKIEGO… (PRZYGOTOWANIE ULOTEK PROMUJĄCYCH KSIĄŻKĘ)
Klasa II TI w ramach realizacji projektu czytelniczego odwiedziła bibliotekę szkolną i zapoznała się z jego założeniami oraz księgozbiorem zakupionym w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Na godzinie wychowawczej odbyła się lekcja poświęcona omówieniu zalet czytania książek. Uczniowie po wypożyczeniu i przeczytaniu książek przygotowali ulotki promujące wybrane książki. Motywem przewodnim ulotek był jeden dzień z życia bohatera literackiego. Po przygotowaniu ulotek zaprezentowano je w klasie oraz rozdano innym uczniom. W ten sposób uczniowie zachęcali młodzież do sięgnięcia po wybrany utwór.
Uczestnicy projektu uznali tę formę realizacji działania za ważną i bardzo potrzebną. Do przygotowania prac przyczyniło się zainteresowanie uczniów księgozbiorem naszej biblioteki. Wbrew pozorom nie znajdują się tam tylko lektury, ale także tytuły podejmujące tematykę bliską nastolatkom jak: miłość, przyjaźń, zdrada i cierpienie. Uczestnicy projektu składają podziękowania wszystkim uczniom z innych klas zaangażowanym w projekt.
3. JEDEN DZIEŃ Z ŻYCIA BOHATERA LITERACKIEGO… (PRZYGOTOWANIE SCENKI TEATRALNEJ)
Klasa II TE miała okazję wziąć udział w projekcie czytelniczym realizowanym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Celem projektu było rozbudzenie wśród młodzieży zamiłowania do literatury i spędzania wolnego czasu z książką. Już we wrześniu wychowawczyni Aneta Gorzkowska zapoznała nas z projektem, jego celami oraz sposobem realizacji .Naszym pierwszym zadaniem było udanie się do szkolnej biblioteki w celu zapoznania się z księgozbiorem, w tym z nowościami zakupionymi w ramach projektu. Następnie na godzinie wychowawczej została przeprowadzona lekcja „Dlaczego warto czytać książki?” Kolejnym etapem projektu było wypożyczenie i przeczytanie książek. Każdy znalazł coś dla siebie (kryminały, horrory, romanse, literaturę fantastyczną, klasykę). Na lekcjach zastępczych odbywających się w czytelni, uczniowie czytali wybrane przez siebie książki, wypożyczali je również do domu. Realizując kolejne zadanie, jakim było przygotowanie przez uczniów scenki teatralnej „Jeden dzień z życia bohatera”, wspólnie wybraliśmy „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, z uwagi na setną rocznicę Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Młodzież musiała nauczyć się przydzielonych kwestii, przygotować kostiumy, wyszukać odpowiednich rekwizytów. W końcu wystąpiła przed klasową społecznością. Barwne kostiumy, świetne odegranie roli oraz przyjazna atmosfera to największe zalety tego przedsięwzięcia.Dzięki takiemu doświadczeniu zrozumieliśmy, że czytanie rozwija wyobraźnię, poszerza wiedzę na temat ludzi i świata, wpływa na to, że język jakim się posługujemy jest bogatszy i piękniejszy.
PROJEKTY REALIZOWANE W III KLASACH
1. KSIĄŻKA, W KTÓREJ ODNALAZŁEM /ODNALAZŁAM WARTOŚCI UNIWERSALNE… (ZAPROJEKTOWANIE OKŁADKI KSIĄŻKI )
Dnia 27 września uczniowie klasy III a Technikum Ekonomicznego wzięli udział w spotkaniu zorganizowanym przez bibliotekę szkolną, dotyczącym celom i założeniom Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, realizowanego w roku 2018. Uczniowie zapoznali się z pozycjami zakupionymi w ramach programu. Na godzinie wychowawczej została przeprowadzona lekcja poświęcona książkom, w których odnajdujemy wartości uniwersalne. Uczestnicy projektu zobowiązali się do wykonania okładek książek wypożyczonych w bibliotece szkolnej. Wszyscy zapoznali się z treścią utworów, by finalnie przystąpić do wykonania prac. Młodzież zagłębiła się w treść czytanych utworów i odkryła wartości uniwersalne a następnie wyraziła swoje odczucia w wykonanych pracach. Z wykonanych okładek stworzono wystawę w bibliotece szkolnej prezentującą najciekawsze projekty. Uczniowie klasy III b TE wraz z wychowawcą uznali, iż udział w takich projektach powinien być podtrzymywany, ponieważ jest to doskonała okazja do wyrażenia swoich uczuć rysunkiem, zgłębienia wiedzy i promocji czytelnictwa.
2. KSIĄŻKA, W KTÓREJ ODNALAZŁEM /ODNALAZŁAM WARTOŚCI UNIWERSALNE… (WYPRACOWANIE )
Klasa III b TE realizowała projekt, którego efektem miało być napisanie przez każdego ucznia wypracowania. Pierwszym etapem było sporządzenie harmonogramu działań, następnie przydzielono odpowiedzialne osoby oraz podano terminy wykonania poszczególnych zadań. Uczniowie zostali zapoznani z projektem i sposobem jego realizacji .W pierwszym tygodniu odwiedzili czytelnię szkolną i zapoznali się z dostępnym księgozbiorem, w tym woluminami zakupionymi w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. W ciągu dwóch kolejnych tygodni z pomocą bibliotekarzy poznawali sposoby wyszukiwania książek w katalogach, a także nauczyli się jak zbierać informacje o książkach i nowościach czytelniczych.Drugim zadaniem zrealizowanym w czwartym tygodniu projektu była przeprowadzona przez wychowawcę klasy lekcja, której temat brzmiał „Dlaczego warto czytać książki. Książka, w której odnalazłem /odnalazłam wartości uniwersalne…’’ Uczniowie brali w niej bardzo aktywny udział, co wskazuje na wysoki poziom zaangażowania w pracę na rzecz projektu. Przez następny miesiąc mieli czas na wypożyczanie i przeczytanie interesujących ich książek z bardzo różnorodnego księgozbioru biblioteki szkolnej. Następnie poświęcili dwa tygodnie na samodzielne przygotowanie wypracowań ukazujących dalsze losy wybranego bohatera literackiego lub ukazujące wartości uniwersalne na podstawie przeczytanej książki. Wybrane wypracowania dostępne są w bibliotece szkolnej.
3.KSIĄŻKA, W KTÓREJ ODNALAZŁEM WARTOŚCI UNIWERSALNE (KARTKA Z PAMIĘTNIKA)
Aby rozbudzić wśród uczniów zamiłowanie do literatury i zachęcić młodych ludzi do spędzania wolnego czasu z książką wychowawca klasy 3 TRL przeprowadził lekcje wychowawcze, których celem było przekonanie młodzieży, że czytanie może rozwijać ich wyobraźnię, poszerzać wiedzę na temat ludzi i świata, rozwijać słownictwo oraz łamać stereotypy. Młodzież zapoznała się z Narodowym Programem Rozwoju podczas godziny wychowawczej oraz lekcji bibliotecznej. Wychowawca- Marlena Piguła i bibliotekarz- Monika Jabłońska przedstawiły uczniom projekt, sposób realizacji oraz ocenę projektu. Uczniowie klasy 3 TRL odwiedzili szkolną bibliotekę i zapoznali się ze zbiorami bibliotecznymi oraz nowościami książkowymi zakupionymi przez szkolną bibliotekę. Podczas zajęć z wychowawcą uczniowie podawali propozycje książek, w których odnaleźli wartości uniwersalne. Wychowankowie podjęli decyzję o pracy nad „Lalką” Bolesława Prusa, uznając, iż jest to lektura ponadczasowa. Autor powieści przywołał bowiem w treści utworu wiele wątków i motywów. Uczniowie, analizując tekst „ Lalki” B. Prusa , szukali odpowiedzi na pytanie:
„Lalka- o czym to książka”? Pracując w 4-5 osobowych grupach doszli do wniosku, iż jest to utwór o: miłości, rozczarowaniu, niespełnionych marzeniach, przyjaźni, pracy, relacjach międzyludzkich, podziałach społecznych, stereotypach… o życiu. Podsumowując pracę nad projektem każda z grup, by udowodnić, iż „ Lalka” B. Prusa jest książką, w której młody czytelnik odnajdzie wartości uniwersalne przygotowała kartkę z pamiętnika, ukazującą wybrany problem.
PROJEKTY REALIZOWANE W IV KLASACH
1.UTWÓR LITERACKI, KTÓRY POWINIEN ZNALEŹĆ SIĘ W KANONIE LEKTUR SZKOLNYCH (WYSTAWA PLAKATÓW)
W dniu 11września 2018 roku uczniowie klasy IV TE zostali zapoznani przez Monikę Jabłońską i Magdalenę Szafrańską z założeniami i celami projektu czytelniczego realizowanego w ramach Narodowego Programu Czytelniczego. Następnie uczniowie zapoznali się z zakupionym księgozbiorem w bibliotece szkolnej.W dniu 18 września na godzinie wychowawczej została przeprowadzona lekcja na temat:” Utwór literacki, który powinien znaleźć się w kanonie lektur szkolnych”. Lekcja była przeprowadzona metodą burzy mózgów. Uczniowie bardzo chętnie pracowali, podawali przykłady utworów, które według nich powinny stać się lekturą szkolną. Podawali argumenty, dlaczego to właśnie ten utwór powinien być wyróżniony. Rozwinęła się dyskusja. Lekcja ta uświadomiła uczniom, jak ważną rolę odgrywa książka w życiu człowieka. Wzbudziła w nich zainteresowanie książką.Następnie uczniowie wypożyczyli wybrane przez siebie książki i je przeczytali. Sporządzili w grupach w formie plakatów propozycje utworów literackich proponowanych do kanonu lektur szkolnych. Prezentacja wykonanych przez uczniów plakatów odbyła się w bibliotece szkolnej. Wystawę można oglądać w czytelni biblioteki szkolnej do końca roku szkolnego. Udział w tym projekcie rozbudził wśród uczniów zamiłowanie do lektury, do spędzenia wolnego czasu z książką. Udowodnił, że czytanie rozwija wyobraźnię uczniów poszerza wiedzę na temat ludzi i świata, wpływa na język jakim się posługują.
2.UTWÓR LIERACKI, KTÓRY POWINIEN ZNALEŹĆ SIĘ W KANONIE LEKTUR SZKOLNYCH (PREZENTACJA MULTIMEDIALNA)
Uczniowie IV klasy technikum rolniczego i IV technikum informatycznego we wrześniu podczas godzin wychowawczych przeprowadzono zajęcia mające na celu rozbudzenie zainteresowań czytelniczych uczniów, kształtowanie wrażliwości czytelniczej oraz zmobilizowanie wychowanków do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej. Uczniowie zapoznali się z Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa podczas godziny wychowawczej oraz lekcji bibliotecznej. Wychowawca i bibliotekarz przedstawili uczniom projekt, sposób realizacji oraz ocenę projektu. Uczniowie klasy IV technikum rolniczego i IV technikum informatycznego odwiedzili szkolna bibliotekę i zapoznali się ze zbiorami bibliotecznymi oraz nowościami książkowymi zakupionymi przez szkolna bibliotekę. W listopadzie podczas godziny wychowawczej przeprowadzono dyskusje na temat gustów czytelniczych. Uczniowie rozmawiali o różnych typach literatury, podawali propozycje do listy utworów, które powinny znaleźć się w kanonie lektur szkolnych. Przy każdej pozycji uczniowie wpisywali wartości, jakie niesie ze sobą dany tekst oraz motyw występujący w utworze. Podczas dyskusji uczniowie formułowali opinie na temat wybranych książek,doskonalili umiejętności dyskusji, planowali i oceniali własne działania, chętnie odwiedzali bibliotekę, korzystali ze szkolnych zbiorów bibliotecznych oraz wymieniali się książkami, które już przeczytali. Uczniowie stworzyli prezentację multimedialną i zaprezentowali ją innym uczniom w Szkolnym Centrum Informacji.
3.UTWÓR LIERACKI, KTÓRY POWINIEN ZNALEŹĆ SIĘ W KANONIE LEKTUR SZKOLNYCH (RECENZJA Z PRZECZYTANYCH KSIAZEK)
Klasa IV Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych oraz klasa IV Technikum Technologii Żywności wraz z wychowawczynią uczestniczyły w realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. We wrześniu wychowawczyni przedstawiła założenia i cele programu- rozbudzenie i rozwój czytelnictwa wśród młodzieży. Następnym krokiem była wizyta w bibliotece, zapoznanie się z księgozbiorem, ze sposobami wyszukiwania książek w katalogach a w szczególności z nowościami zakupionymi dzięki środkom finansowym, pozyskanym dzięki temu programowi. Na lekcjach wychowawczych uczniowie dyskutowali, dlaczego warto czytać i wymieniali się tytułami godnymi polecenia. Podsumowaniem projektu było napisanie recenzji książek, które powinny znaleźć się w kanonie lektur szkolnych.